Waar moet je als beginnend verpleegkundige op letten?

  1. Geef vanaf het begin je grenzen aan
    Je zult als beginnend verpleegkundige ongetwijfeld met situaties geconfronteerd worden waarin je je onzeker of niet prettig voelt. Op zulke momenten is het belangrijk dat je meteen je grenzen aangeeft. Hoewel het heel leerzaam kan zijn om buiten je comfortzone te treden, kun je dit vaak beter geleidelijk doen. Vraag bijvoorbeeld of een meer ervaren verpleegkundige met je mee kan kijken als je gevraagd wordt om een handeling uit te voeren waar je je nog wat onzeker bij voelt; die kan dan bijspringen in het geval er iets niet gaat zoals het hoort en jou gerichte feedback geven.
  2. Stel niet te hoge eisen aan jezelf
    Startende verpleegkundigen leggen de lat vaak hoog voor zichzelf. Het is natuurlijk fantastisch om ambitieus te zijn en je met hart en ziel op je werk te storten, maar een burn-out ligt al snel op de loer. Daar ben jij als beginnend verpleegkundige extra vatbaar voor, dus wees waakzaam! Je mag dan een volwaardig verpleegkundige zijn, dat betekent niet dat je vanaf dag één meteen alles moet weten en kunnen. Je leert elke dag bij. Geef jezelf de tijd om je draai te vinden.
  3. Creëer ruimte om ervaring op te doen
    De ervaring die je opdoet maakt je een betere verpleegkundige. Het zorgt er ook voor dat je steeds zelfverzekerder wordt in je vak. Maar het kan voorkomen dat je werkplek je op een gegeven moment gaat belemmeren, bijvoorbeeld als je ergens werkzaam bent waar zeer specifieke zorg wordt verleend. In dat geval kun je bekijken of je na verloop van tijd misschien beter in een algemeen ziekenhuis past, waar je weer met heel andere uitdagingen geconfronteerd wordt. Je moet immers wel de ruimte hebben om je ambities na te streven!
  4. Wees niet bang om vragen te stellen
    Je collega’s zijn een ontzettend waardevolle bron van kennis en ervaring, dus maak vooral van de gelegenheid gebruik om zoveel mogelijk van hen te leren. Nieuwe verpleegkundigen voelen zich vaak bezwaard om vragen te stellen. Maar vergeet niet: domme vragen bestaan niet, en door vragen te stellen laat je alleen maar zien dat je meer wilt leren en goed wilt worden in je vak. Zoek collega’s waar je het goed mee kunt vinden en vraag of je met ze mee mag kijken bij het uitvoeren van specifieke handelingen.
  5. Neem een proactieve leerhouding aan
    Bekijk waar je kansen liggen en grijp ze aan. Blijf niet passief in de hoek staan, maar laat aan je collega’s zien dat je wilt leren. Als je bijvoorbeeld hoort dat een collega een handeling gaat uitvoeren die jij zelf nog niet hebt gedaan, vraag dan of je mee mag kijken. De keer erop vraag je of je mag helpen. De keer daarna vraag je of je het zelf mag doen, terwijl de collega meekijkt. Laat zien dat je dit wilt!
  6. Leer van de feedback die je krijgt
    We zullen er niet omheen draaien: de feedback die je als beginnend verpleegkundige krijgt zal niet altijd positief zijn. Maar dat is niet erg, want daar kun je juist veel van leren! Belangrijk is dat je de feedback niet persoonlijk opvat. Of het nu positief, negatief of ergens daar tussenin is; beschouw het als een leermomentje. Kom je in een werkomgeving terecht waar je weinig feedback krijgt, vraag dan om gerichte feedback op de handelingen waar je je nog niet helemaal zeker over voelt.
  7. Oriënteer je op verschillende specialisaties
    Je hoeft als beginnend verpleegkundige echt niet meteen te weten in welke richting je je wilt specialiseren. De zorg is een ontzettend breed vakgebied en er is veel mogelijk. Leg je niet vast als je nog niet precies weet wat je wilt, maar hou je ogen open en kijk om je heen. Probeer verschillende dingen uit, dan kom je er vanzelf achter wat je wilt en welke specialisatie het beste bij jou past.
  8. Blijf je bewust van het ‘waarom’
    De frisse blik die je als beginnend verpleegkundige hebt is heel waardevol. Als je ergens komt te werken zal je je vroeg of laat afvragen waarom dingen op een bepaalde manier gedaan worden. Stel daar vragen over. Misschien zijn er goede redenen voor die specifieke werkwijze, maar het kan net zo goed zijn dat jij ideeën hebt over hoe zaken efficiënter kunnen worden aangepakt. Door je bewust te blijven van het ‘waarom’ kun je samen met je collega’s de kwaliteit van de zorg die jullie verlenen blijven verbeteren.