Steeds meer mensen kiezen ervoor om als zzp’er in de zorg aan de slag te gaan. Wij hebben daarom 8 praktische tips voor je op een rij gezet, zodat je niets vergeet als je als freelancer wil werken.

1. Schrijf je in bij de KvK en open een zakelijke rekening

Het eerste dat je moet doen als je wil werken als zzp’er in de zorg, is je inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Zorg dat je voor je afspraak bij de KvK al een goed beeld hebt van de werkzaamheden die je gaat uitvoeren. Ook moet je een bedrijfsnaam voor jezelf verzinnen; het is slim om de bedrijfsnaam die je wilt even te Googelen. Dan kun je meteen controleren of de gewenste domeinnaam al vrij is (als je van plan bent een website op te zetten). Verder is het raadzaam om alvast een zakelijke rekening te openen.

2. Uurtarief bepalen als zpp’er

Met name in het begin kan het best lastig zijn om je uurtarief te bepalen. Over het algemeen geldt dat hoe meer verantwoordelijkheid je hebt in je werk, hoe hoger je uurtarief ligt. Maar ook hoe veel ervaring je hebt in je vak speelt mee. Als freelance verzorgende in de individuele gezondheidszorg (VIG) kun je rond de €30 tot €35 per uur vragen; het uurtarief voor een verpleegkundige ligt rond de €45 tot €50 per uur. Voor weekend- en nachtdiensten mag je natuurlijk van een hoger uurtarief uitgaan. Raadpleeg sowieso even de tariefbeschikking met maximumtarieven die door de Nederlandse Zorgautoriteit is opgesteld, dan weet je zeker dat je straks niet te hoog zit.

3. Hou je gewerkte uren bij

Als zzp’er in de zorg is het extra belangrijk om je gewerkte uren bij te houden. Om je BIG-registratie te behouden moet je namelijk kunnen aantonen dat je per 5 jaar minimaal 2080 uur in de zorg werkzaam bent (gemiddeld 8 uur per week). Je uren bijhouden is ook handig voor jezelf; je moet immers facturen versturen, en dat gaat een stuk makkelijker als je een helder overzicht hebt van voor wie, wanneer en hoelang je hebt gewerkt. Daarbij heb je die urenregistratie nodig voor de Belastingdienst – daar komen we straks op terug.

4. Regel je overige verplichtingen als zzp’er

Er zijn nog een aantal overige verplichtingen waar je aan moet voldoen als je wil freelancen in de zorg. Zo moet je:

  • Een AGB-code aanvragen om de zorg die je levert te kunnen declareren;
  • De digitale IGZ-vragenlijst invullen om jezelf als nieuwe zorgaanbieder aan te melden;
  • Algemene voorwaarden (laten) opstellen om jezelf te beschermen tegen onder andere aansprakelijkheid en wanbetalers;
  • Een keurmerk aanvragen bij de HKZ of KIWA (indien van toepassing);
  • Controleren of je onder de Wkkgz (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg) valt – hiervoor kun je een online zelftest doen.
  • Een medisch dossier van je patiënten opstellen. Zorg ervoor dat dit goed beveiligd is en verdiep je in de relevante wet- en regelgeving, waaronder de richtlijnen van de Algemene verordening gegevensbescherming.

5. Oriënteer je op verzekeringen

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is voor freelancers relatief duur, dus misschien kun je je dat in de eerste maanden nog niet veroorloven. Zorg in elk geval wel dat je een spaarpotje hebt, zodat je iets hebt om op terug te vallen als je door ziekte of een andere reden (tijdelijk) niet kunt werken. Een aantal andere verzekeringen zijn mogelijk wel noodzakelijk om meteen af te sluiten voor zzp’ers in de zorg. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, bijvoorbeeld. Hiermee dek je jezelf in voor financiële risico’s die ontstaan in het geval dat een cliënt (letsel)schade oploopt door jouw behandeling of medische indicatie. Ook een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering kan het overwegen waard zijn, evenals een rechtsbijstandsverzekering.

6. Bedenk hoe je aan zzp opdrachten in de zorg komt

Heb je al een idee hoe je aan werk komt? Ja, als freelancer moet je je ook bezighouden met acquisitie! Mogelijk heb je al cliënten of connecties bij een zorginstelling die hebben aangegeven graag van jouw diensten gebruik te willen maken. Dat is ideaal, want dan kun je je rechtstreeks door hen laten inhuren. De meeste zelfstandig ondernemers in de zorg werken echter via een bemiddelingsbureau, dat jou als freelancer aan een zorginstelling koppelt. Je stuurt dan je facturen naar de zorginstelling en betaalt het bemiddelingsbureau een premie.

7. Schakel een belastingadviseur in

Omdat je als zzp’er in de zorg geen werkgever hebt die belasting voor jou afdraagt, moet je dat zelf doen. In tegenstelling tot bij mensen die in loondienst werken, staat de belastingaangifte niet vooraf ingevuld – dat moet je zelf doen. Normaal gesproken moet je als freelancer ook over elk kwartaal btw afdragen. Omdat de zorg is vrijgesteld van de btw-plicht hoef jij dat niet te doen, tenzij je gebruikmaakt van een bemiddelingsbureau. In dat geval moet je dus vijf keer per jaar belastingaangifte doen: vier keer btw-aangifte en één keer de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting.

De eerste drie jaar dat je als zelfstandig ondernemer werkzaam bent, kun je gebruikmaken van speciale regelingen waardoor je minder belasting hoeft af te dragen. Begint het je al te duizelen? Schakel dan een belastingadviseur in! Die kan niet alleen jouw belastingaangiftes doen, maar weet ook precies van welke regelingen jij als zzp’er in de zorg gebruik kunt maken. Dat kan je veel geld besparen! Een goede belastingadviseur verdient zichzelf dubbel en dwars terug en is de beste investering die je als freelancer kunt doen.

8. Denk aan je toekomst

In loondienst bouw je automatisch pensioen op; je werkgever draagt dan maandelijks een klein percentage van je salaris af aan een pensioenfonds. Maar als zelfstandig ondernemer moet je zelf je pensioen regelen! Dit kun je doen door een aparte spaarrekening te openen en zelf voor je pensioen te sparen, maar er bestaan ook pensioenfondsen die speciaal voor zelfstandig ondernemers zijn opgezet.